Meer klanten door zoekmachine adverteren
Zoekmachine adverteren is één van de meest efficiënte en populairste methode om meer klanten uit het internet te halen. Zoekmachine adverteren wordt ook wel SEA genoemd wat staat voor Search Engine Advertising. Met zoekmachine adverteren wordt het adverteren in zoekmachines als Google en Bing bedoeld. Doordat de doelgroep in zoekmachines zoekt naar het product of de dienst die jouw bedrijf kan bieden, bevinden ze zich al een stap verder in de klantreis waardoor de kans dat zij een klant worden aanzienlijk groter is. Dat maakt zoekmachines een aantrekkelijke kanaal om - realtime op het juiste moment voor de juist personen - te adverteren. Zoekmachine adverteren zorgt direct voor meer verkeer op jouw website.
Waarom adverteren op zoekmachines?
In tegenstelling tot Social Media en Display Advertising zijn de personen die je bereikt met zoekmachine advertenties al een stap verder in de klantreis. Ze zijn zich al bewust van hun behoeften en beginnen het oriëntatieproces waarin zij overwegingen gaan maken waarmee ze hun probleem of vraagstuk willen gaan oplossen. Het grootste deel van deze personen beginnen online zoekmachines te raadplegen en dit het ideale moment om jouw bedrijf naar voren te laten komen. Je presenteert jouw bedrijf precies op het moment wanneer een potentiële klant zoekt naar jouw producten of diensten. Doordat je enkel per klik betaalt, dus per potentiële klant op je website, maakt dit zoekmachine adverteren de populairste online marketing methode. Als laatst zijn het direct bovenaan staan, het vroegtijdig spotten van trends en een bredere inzicht in het online zoekgedrag van de doelgroep belangrijke voordelen.
Hoe werkt zoekmachine adverteren?
Met zoekmachine adverteren wordt er een advertentie bovenaan in Google, Bing, Yahoo! of één van de tientallen andere zoekmachines geplaatst. Deze zoekwoorden hebben betrekking op jouw producten, diensten, bedrijfsnaam, oplossingen etc. die je biedt. Op deze manier sta je bovenaan op het moment dat jouw potentiële klant je nodig heeft en naar jou zoekt. Altijd en overal, 24/7.
Direct bovenaan in de zoekmachines
Uiteraard kan niet iedereen tegelijk bovenaan staan en daarom worden de posities geveild. Tijdens zo’n veiling wordt er naar honderden signalen gekeken. Het is niet zo dat de hoogste bieder bij voorbaat de hoogste positie krijgt. Het bod is wel, samen met de kwaliteit van je advertenties en de verwachte impact van je advertenties, een hoofdfactor. Verder hebben ook onder andere de volgende factoren invloed op de veilingen;
- Demografische en geografische gegevens van de zoeker.
- Technologische gegevens van de zoeker.
Intentie, affiniteiten en in-market positie van de zoeker. - Concurrenten.
- Kwaliteit van jouw advertenties.
- Het gedrag van de bezoekers.
- Kwaliteit van je website en de websiteprestaties.
Uiteindelijk ontstaat er een volgorde van advertenties die zowel boven als onder de organische zoekresultaten worden getoond op de zoekpagina’s.
In welke zoekmachine adverteren?
Wij adviseren als zoekmachine marketing expert doorgaans te adverteren in Google Ads of Microsoft Ads (voorheen Bing Ads). Google en Bing zijn de grootste zoekmachines in Nederland waar Google de zoekmarkt domineert. Vanwege deze dominantie laten veel bedrijven Bing links liggen waardoor de concurrentie in Bing aanzienlijk lager is en zo dus ook de kosten per klik. Het systeem achter Microsoft Ads is nagenoeg gelijk aan die van Google Ads en ze hebben zelfs een functie om deze te synchroniseren. Zo kun je laagdrempelig je Google advertenties ook in Bing en een twintigtal andere zoekmachines die aangesloten zijn bij Microsoft Ads laten verschijnen.
Productadvertenties in Google Shopping
Naast de reguliere Search Ads ofwel zoekmachine advertenties, zijn wij ook gespecialiseerd in Shopping Ads. Voor de Shopping Ads van Google Shopping en Bing Shopping worden gegevens uit de productfeed van jouw website geladen zodat productadvertenties in de zoekmachines getoond kunnen worden.
Deze productadvertenties verschijnen wanneer personen naar relevante zoektermen van jouw producten zoeken. Vervolgens verschijnt jouw product bovenaan de zoekmachine samen met die van jouw concurrenten. De productadvertenties zijn doorgaans voorzien van een productafbeelding, een titel, de prijs en de naam van de webshop. Wanneer iemand op de productadvertentie klikt wordt deze naar betreffende product in de webshop gestuurd. Productadvertenties werken doorgaans beter voor e-commerce dan zoekmachine advertenties.
Wat kost zoekmachine adverteren?
De kosten, of zoals wij het noemen investering, voor het adverteren in Google of andere zoekmachines bestaan uit twee verschillende delen. Enerzijds betaal je jouw SEA-marketeer of andere online marketing consultant aan wie je de zoekmachine marketing uitbesteedt, en anderzijds betaal de advertentiekosten aan de zoekmachine. De kosten zijn van zoveel factoren afhankelijk dat, tenzij een bedrijf met vaste pakketten werkt die je beperken, een goed inzicht geven in de kosten onmogelijk is. Wel kunnen we een schatting geven.
Advertentiekosten
De advertentiekosten zijn de kosten van de klikken op jouw advertentie. Klikken, want de vertoningen zijn gratis. Hoe hoog de kosten van de klikken zijn hangt af per zoekopdracht ofwel advertentieveiling. Verder heeft ook de mate van concurrentie een grote invloed op de kosten. Zo betalen bouwbedrijven die naar onze ervaring online minder ontwikkeld zijn zo’n €0,50 tot €1,20 per klik. Terwijl internetbureau’s en online marketingbedrijven, die de zaken doorgaans op orde hebben en voorop lopen in de zoekmachine marketing, naar onze ervaring tot wel meer dan €20 per klik kunnen betalen. Het schijnt dat klikken van financiële producten als verzekeringen de €100 kunnen passeren.
Schrik niet, want voor de meeste bedrijven liggen de klikkosten onder de €1,50. Verder wordt er een maximaal budget ingesteld waardoor je op maandbasis nooit meer uitgeeft dan vooraf bepaald. Bedenk ook dat de klikkosten een marktwerking hebben. Wanneer de klikken niet renderen stoppen adverteerders waardoor de kosten per klik weer dalen.
Kosten uitbesteden campagnebeheer
Online marketingcampagnes dienen gemanaged te worden en zo ook de zoekmachine advertentiecampagnes. Het onderhouden en optimaliseren van jouw zoekmachine advertenties kost tijd. De uiteindelijke kosten is sterk afhankelijk van de complexiteit en het formaat van de campagnes. Meestal keren deze kosten zich terug in een maandelijks bedrag die vaak vooraf wordt afgesproken op basis van een inventarisatie. We kunnen een hele ruwe indicatie geven; zzp-ers zullen gemiddeld tot €150 per maand betalen, kleinere bedrijven tot €300 per maand betalen, middelgrote bedrijven tot €2500 en voor grote bedrijven ligt het open. Bij ons betaal je gemiddeld €90 tot €240.
Waarom zoekmachine adverteren uitbesteden?
Na lancering van de campagnes is het erg belangrijk dat deze worden onderhouden en je doet er goed aan het zoekmachine adverteren uit te besteden aan een specialist of expert.
Expertise en certificeringen
Het online adverteren lijkt simpel, maar de techniek en vele mogelijkheden zijn erg complex. Daarnaast veranderen deze technieken continu erg snel. Niet voor niets moeten we jaarlijks minimaal vijf certificaten opnieuw behalen. En dat is alleen voor Google Ads.
Concurrenten en de markt bewegen mee
Verder zijn er externe factoren als concurrenten die blijven bewegen, de markt die verandert, trends, regelmatig updates waarop het een en ander moet worden aangepast en ga zo maar door.
Budget en tijdverspilling
In online adverteren is het verspillen van budget, geld dat je beter ergens anders in kunt investeren, is namelijk snel gedaan. Wij nemen met regelmaat accounts over van bedrijven waarbij ze het eerst zelf proberen. Onze ervaring met dergelijke accounts die we overnamen van klanten is dat zij 30% tot wel 70% van het budget aan het verspillen waren. Verder kan het budget dat niet is verspild, vrijwel altijd efficiënter ingezet worden. Dan beginnen we niet over tijdbesparingen die een Google Ads specialist jou oplevert.
Betaalde geavanceerde software en scripts
Naast tijd en geld gebruiken wij diverse betaalde softwareprogramma's en zelfontwikkelde scripts die extra kracht bijzetten bij ons campagnemanagement. Hierdoor kunnen we sneller en efficiënter te werk gaan, wat onze klanten uiteindelijk meer omzet uit online adverteren oplevert en tegelijkertijd advertentiekosten bespaart.
Geen groei door uitblijven optimalisaties
Als laatst is de impact op de lange termijn, wanneer er niet actief geoptimaliseerd, kleiner. Doordat er niet continu geoptimaliseerd worden dalen de prestaties en wordt er omzet misgelopen. De concurrentie geef je hiermee vrij spel. Zonde. Met een Google Ads expert zorg je ervoor dat goede prestaties worden behouden en worden verbeterd.
AdWolves als jouw zoekmachine marketing specialist
Als zoekmachine marketing bureau zetten zoekmachine advertenties in voor een diversiteit aan bedrijven uit verschillende branches. Zowel de bedrijfsgrootte als de afstand vormen geen drempel. Wij hebben ervaring met bedrijven van de lokale ZZP-ers tot Jaarbeurs en Center Parcs uit vrijwel heel de randstad. En ook buiten de randstad tot Groningen aan toe hebben we diverse klanten verspreid zitten.
Voor elk bedrijf en budget bedenken we een strategie en mixen creativiteit met machine-learning om sterke campagnes te realiseren. We hebben ervaring met budgetten van een paar tientjes tot een paar ton per maand. Doordat wij het kantoor delen met een internetbureau hebben we een bron van kennis verzameld waarmee we voor vrijwel alle internet- en marketingvraagstukken een oplossing kunnen bieden. Naast onze kennis en ervaring zijn er nog een aantal redenen waarom je jouw zoekmachine marketing vraagstuk gerust bij ons neer kunt leggen.
Officiële en gecertificeerde Google-partner
Als officieel Google Partner met badge zijn we gespecialiseerd in zoekmachine adverteren en behalen al onze zoekmachine marketing specialisten elk jaar de benodigde certificaten opnieuw. De Google-certificeringen geven aan dat onze kennis altijd up-to-date is en de Google Partner Badge geeft aan dat AdWolves een gezond bedrijf is dat kwaliteit levert.
Onze kernwaarden
We hechten waarde aan de volgende punten;
- Eerlijk en nuchter; geen onnodige en overbodige informatie die voor jou niet van toepassing zijn. Modellen, theorieën en mooie verhalen over onszelf zijn leuk, maar we besteden onze tijd liever aan dat wat er daadwerkelijk toe doet.
- Sterke prijs / kwaliteit; we zijn niet te beroerd om een extra mile te lopen en horen eigenlijk te vaak dat we lage tarieven hanteren. Wij zien het als een investering in ambassadeurs die ons een stroom aan nieuwe leads via mond-op-mond reclame leveren.
- Transparantie; we horen vaak van onze klanten dat het positief wordt ervaren dat we actief contact houden en dat we ze goed op de hoogte houden met wat we achter de schermen doen. We verdwijnen niet op de achtergrond.
- Verder zit je bij ons nooit vast aan een contact en heb je je accounts in eigen beheer. Niet 100% tevreden? Dan ben je altijd vrij om te gaan. Wij gaan- en zetten ons met passie in voor tevreden klanten.
Ons grote klantenbestand met veel lange en duurzame relaties zijn een bewijs dat er geen reden is om weg te gaan. Evenals de langdurige relaties die we hebben met partners en grotere marketingbureaus die leads doorverwijzen. Je hebt bij ons altijd korte lijnen en een vaste contactpersoon.
Wat klanten over AdWolves zeggen..







Het SEA-traject
Het traject begint bij een kennismakingsgesprek waarin we de klant en het bedrijf zo goed mogelijk willen leren kennen. Tijdens dit gesprek bespreken we ook de doelstellingen en bepalen we de strategie waarmee we zo efficiënt mogelijk werken naar een goed en meetbaar rendement.
Als we alle benodigde input hebben zullen we een vooronderzoek doen en vervolgens een voorstel voorleggen. Wanneer het voorstel akkoord is beginnen we met het opzetten van de zoekmachine campagnes.
Accounts opzetten en doelen meetbaar maken
Als eerst zullen we het advertentieaccount opzetten en zorgen dat alle doelen op de website meetbaar zijn gemaakt zodat de zoekmachine advertenties na livegang doelgericht gestuurd en geoptimaliseerd kunnen worden. Het meten en analyseren van data is een van de basisprincipes van online adverteren. Nadat het account staat en de koppelingen met andere online marketing tools zijn gemaakt beginnen we met het zoekwoordonderzoek.
Zoekwoord onderzoek en campagnestructuur bepalen
In het vooronderzoek dat ten behoeve van de offerte wordt gedaan, wordt er al grofweg een analyse van de zoekwoorden gedaan. Het daadwerkelijke zoekwoordonderzoek dat we doen voor het opzetten van de campagnes is een stuk uitgebreider en diepgaander. Tijdens dit onderzoek bepalen we welke zoekwoorden we gaan gebruiken en in welke thema’s ofwel advertentiegroepen deze worden gesorteerd. De campagnestructuur bepalen we tijdens het zoekwoordonderzoek. Uiteraard heeft je website hier ook een groot aandeel in evenals concurrenten, de input uit het kennismakingsgesprek en de input uit diverse software die wij hebben. Uiteindelijk rolt er een geraamte voor een uitvoerbaar advertentieplan uit.
Opzetten SEA-campagnes en advertenties
Het plan dat bij het zoekwoordonderzoek is opgesteld wordt in deze fase uitgewerkt. De campagnes worden opgezet, de targeting ingesteld en de zoekwoorden worden in de juiste advertentiegroepen ingedeeld. Als laatst schrijven de advertenties en bijbehorende advertentie-extensies uit. Wanneer alles is geconfigureerd wordt de campagne in samenspraak met jou gelanceerd.
Onderhoud en optimalisatie
Het onderhouden van online advertentiecampagnes dient altijd actief gedaan te worden en zo ook zoekmachine advertenties. Een vaste taak is het regelmatig controleren van alle daadwerkelijke zoekopdrachten, want ook al lijkt de zoekopdracht op de ingestelde zoekwoorden, de intentie kan anders zijn dan het uiteindelijk worden van een klant. Verder komt er een grote berg aan data binnen waarmee de campagnes geoptimaliseerd kunnen worden. Dit gaat vaak gepaard met A/B-tests. Als laatst komen er regelmatig updates, verandert de markt en zijn ook concurrenten actief bezig waardoor je altijd bezig blijft met het bijsturen en verbeteren van de zoekmachine advertenties.
Rapportage en evaluatie
Wij meten alle resultaten uit de campagne. Van het adverteren en de interacties in de zoekmachine tot het gedrag op de website. Jouw vaste contactpersoon geeft maandelijks een uitgebreide update bijgesloten met een visuele rapportage, zodat je volledig zicht hebt op de koers, de vorderingen en de resultaten van de zoekmachine advertenties. Naast deze digitale updates per mail staan we altijd in en zijn we voor om periodiek fysiek af te spreken.
Starten met zoekmachine adverteren?
Wil je snel bovenaan in Google of bovenaan in Bing staan? We helpen je hier graag mee. Binnen een week kunnen we dit realiseren wanneer je nu een offerte aanvraagt of contact opneemt. Onze SEA-consultant zal contact met je opnemen en een kennismakingsgesprek inplannen. Dit kan telefonisch, via Skype, bij jou op locatie of bij ons op kantoor. Gratis en geheel vrijblijvend. Neem contact met ons op via tel:+31180234094 of info@adwolves.nl.