Google Shopping adverteren
Google Shopping adverteren? Wij verzorgen het complete traject van opzet tot optimalistie. Ook kunnen we helpen bij automatiseringen en koppelingen met externe partijen, om jouw e-commerce business op effectieve wijze te kunnen opschalen.
Wij schalen e-commerce bedrijven met Google Shopping
Google Shopping is de methode voor e-commercebedrijven om met online advertenties hoge rendementen te behalen. De ontwikkelingen op dit gebied gaan razendsnel. Data, Machine Learning en kunstmatige intelligentie zorgen voor steeds betere resultaten. We bieden ook opties om jouw e-commerce business uit te breiden naar andere marktplaatsen, platformen en advertentienetwerken, door middel van tools zoals Channable en Producthero. Bovendien kunnen wij automatiseringen realiseren van het boekhoudprogramma tot aan e-fulfilment en logistiek. Klaar om jouw e-commerce business een boost te geven?
E-commerce business
Opschalen
Opschalen
Recente resultaten
Bekijk recente resultaten die we met Google Shopping voor onze e-commerce klanten hebben gerealiseerd.
Wat is Google Shopping?
Google Shopping adverteren is een effectief middel voor e-commerce bedrijven om extra omzet uit de webshop te halen. Google Shopping-advertenties worden weergegeven op de zoekresultatenpagina’s van Google en op het Google Shopping-tabblad. Deze advertenties bevatten meestal afbeeldingen van het product, de prijs en de naam van de verkoper. Wanneer een gebruiker op de advertentie klikt, wordt hij of zij direct naar de webshop geleid waar het product kan worden gekocht. Doordat de gebruiker het product en de prijs al hebben gezien, is vrijwel elke bezoeker die via de advertentie binnenkomt een potentiële klant.
Hoe werkt Google Shopping?
Google Shopping-campagnes draaien in Google en zijn geoptimaliseerd voor het promoten van producten. Als iemand naar jouw producten zoekt of soortgelijke producten zoekt, krijgt diegene productadvertenties te zien van jou en je concurrenten. Deze advertenties verschijnen bovenaan in Google in het zogenaamde Shopping gedeelte en zijn voorzien van alle belangrijke productgegevens, zodat de gebruiker eigenlijk al in Google een eerste selectie kan maken.
Google Shopping advertenties bovenaan in de zoekmachine.
Wanneer de gebruiker jouw aanbod interessant vindt en op de advertentie klikt, betaal je als adverteerder pas. Doordat de gebruiker de prijs, het product en overige belangrijke gegevens al heeft gezien, zijn de klikken vanuit Google Shopping campagnes van hoge kwaliteit. Webshops halen over het algemeen hoge rendementen met Google Shopping advertenties.
Hoeveel rendement levert Google Shopping op?
Wij sturen bij aanvang van campagnes op een doel-ROAS (Return On Ad Spend) van 200% waarna we vaak al naar 300% sturen en 500% al algehele target aanhouden. Voor elke €1 advertentiekosten krijg je in dat geval €5 opbrengst. Het is uiteraard mogelijk om het rendement verder op te schalen naar, wat we vaker meemaken, 1500%. Echter, hoe hoger je doel-ROAS wordt, hoe minder orders je zult binnenhalen. Hoe lager de ROAS, hoe meer orders je zult binnenhalen. Heeft jouw winkel een hogere levenslange klantwaarde (Customer Lifetime Value) doordat klanten bijvoorbeeld vaker bestellen? Dan kan het interessanter zijn om een lagere ROAS als target te nemen op de eerste order om zoveel mogelijk nieuwe klanten binnen te kunnen halen.
Performance Max: de nieuwe Smart Shopping-campagnetype
De Smart Shopping-campagnes, tegenwoordig Performance Max-campagnes, gaan een stap verder. Performance Max-campagnes maken naast het Google Shopping platform ook gebruik van het Google Display Network, Google Discover, YouTube en Gmail. Google Ads verzamelt alle data, ook van andere bronnen en tools, en gebruikt deze om de prestaties van de Performance Max-campagnes te verbeteren. Hiervoor gebruiken Performance Max-campagnes veel data, Machine Learning en kunstmatige intelligentie (AI). Doordat Performance Max-campagnes gebruik maken van meerdere netwerken en contactmomenten verspreid over de Customer Journey, zorgt dit doorgaans voor een groter bereik, meer kwalitatieve websitebezoekers en met name een hogere ROAS (Return On Ad Spend). Bekijk onderstaande video om een beter beeld te krijgen van het Performance Max-campagnetype.
Naast de reguliere advertenties kan je met Performance Max-campagnes gebruik maken van retargeting middels van dynamische retargetingadvertenties. Dit werkt als volgt: als een persoon na een klik op jouw website is geweest, ziet diegene het bekeken product en relevante producten vervolgens terug komen op YouTube, in Gmail of op miljoenen andere websites en apps van het Google Display Netwerk. Dit noemen we ook wel dynamische re-targeting.
Google Shopping laten opzetten in 3 stappen
Stap 1 – Wij genereren jouw productfeed
Google Shopping campagnes draaien op basis van productgegevens uit jouw webshop. Wij zorgen ervoor dat deze gegevens continu realtime bijgewerkt worden via een speciale productfeed, ook wel bekend als een Google Shopping feed. Of je nu werkt met WordPress WooCommerce, Strato, CCV-shop of Shopify, vrijwel alle webshopmodules bieden mogelijkheden om zo’n feed automatisch te genereren. Deze feed is een XML-bestand met een eigen URL, bijvoorbeeld www.adwolves.nl/webshopfeed.xml. Hierin staan alle belangrijke gegevens zoals productcategorieën, afbeeldingen, prijzen en titels. Wij zorgen dat jouw webshopmodule deze feed automatisch en correct genereert, zodat alle data altijd up-to-date is en direct bruikbaar in Google Merchant Center.
Stap 2 – Wij zetten Google Merchant Center en tooling voor je op
Google Merchant Center verzamelt en controleert dagelijks de gegevens uit de productfeed, voordat ze naar Google Ads gestuurd worden. Indien mogelijk gebruiken we API-koppelingen zodat gegevens zelfs realtime gesynchroniseerd worden. Wij houden jouw Merchant Center actief in de gaten, sporen fouten zoals problemen met Brand, GTIN en MPN snel op en lossen deze voor je op. Hierdoor voorkom je afgekeurde producten en beperkingen in bereik. Door continu onderhoud en optimalisatie houden we jouw productfeed gezond, wat direct bijdraagt aan betere resultaten in Google Shopping.
Stap 3 – Wij verzorgen jouw Google Shopping campagnes in Google Ads
Zodra Google Ads en Merchant Center gekoppeld zijn, laden wij de goedgekeurde producten uit de feed in jouw Google Shopping campagnes. Het volledige beheer van deze campagnes nemen wij voor je uit handen. Wij selecteren en segmenteren producten, beheren biedingen en budgetten, en specificeren de juiste targeting. Dankzij deze gestructureerde aanpak verschijnen jouw producten op het juiste moment bij de juiste doelgroep, inclusief de belangrijkste informatie zoals afbeeldingen, titels, prijzen en verzendkosten. Daarbij benutten we het volledige potentieel van Google’s nieuwste campagnestrategieën zoals Performance Max, waarmee jouw online zichtbaarheid nog verder wordt geoptimaliseerd.
Google Shopping specialist inschakelen?
Wil je jouw e-commerce business snel laten groeien? Met Shopping- en Performance Max-campagnes van Google bereik je potentiële klanten precies op het juiste moment met een actueel en relevant aanbod. Dit vergroot de kans op een verkoop aanzienlijk. Bovendien bespaar je tijd doordat het biedingsproces volledig geautomatiseerd is. Zo kun jij je focussen op de groei en strategie van je webshop, terwijl wij zorgen voor een optimale campagneopzet. Binnen een week kunnen we jouw Shopping- of Performance Max-campagnes live hebben. Neem gerust contact met ons op om direct aan de slag te gaan!
Uit alle branches realiseren we voor grote, maar zeker ook kleine bedrijven online groei