Zo krijg je app downloads via een Universele app-campagne
Je app promoten en in de markt zetten is belangrijke stap naar succes. Er zijn veel manieren om dit te doen. In dit blogbericht leggen we uit hoe je met Universele app-campagnes van Google apps promoot om meer downloads te realiseren. Universele app-campagnes van Google zijn met zowel kleine als grote budgetten een interessante methode om app-downloads te verhogen.
Wat is een Universele app-campagne?
App-campagnes, ook wel Universal App Campaigns en voorheen App Install Campaigns, zijn app-promotie campagnes van Google Ads. Dit type advertentiecampagne is volledig toegespitst op het verhogen van het aantal app-downloads. Met behulp van machine-learning worden jouw ingestelde doelen en strategie nagestreefd. Ga je voor zoveel mogelijk app-downloads binnen jouw budget, of juist voor zoveel mogelijk app-downloads tegen een maximale CPI? Of ga je liever voor zoveel mogelijk in-app-acties, of juist meer rendement uit je app? Het stellen van concrete doelen en het afstemmen van de campagne daarop is essentieel bij het opzetten van een succesvolle campagne.
Hoe werkt een Universele app-campagne?
Met Universele app-campagnes adverteer je jouw app via de meestgebruikte services van Google. Dit zijn de volgende kanalen;
- De Google zoekmachine
- Zoekpartners van Google
- Discover op Google
- Google Play
- YouTube
- Het Google Display Netwerk (andere apps, websites en Gmail).
- AdMob
Het enige wat je moet doen is de campagne op te zetten. Dit doe je door je app te selecteren, een paar beschrijvingen en titels in te vullen, een bod te kiezen en nog wat instellingen te configureren.
Advertenties
Voor de advertenties gebruikt Google naast de hiervoor benoemde teksten ook de beschrijvingen uit de Google Play Store. Met deze elementen kiest Google uiteindelijk per plaatsing hoe de advertentie eruit gaat zien. Het advies is wel om een aantal afbeeldingen en eventueel ook video’s toe te voegen. Hoe meer input, hoe meer elementen Google kan testen middels de machine-learning en hoe groter de kans is op goede resultaten.
Targeting
De targeting is geautomatiseerd. Enkel de geografische targeting dien je in te voeren. Dit gaat middels de gebruikelijke plaatsnaam, gemeente en/of straal.
Biedingen
Er zijn zoals ik hiervoor benoemde diverse biedstrategieën mogelijk in Universele app-campagnes;
- Zoveel mogelijk installaties
- Zoveel mogelijk in-app-acties
- Zoveel mogelijk opbrengst uit de app
Op basis hiervan gaat de machine-learning per advertentieplaatsing het bod bepalen. Hou er rekening mee dat voor derde genoemde strategie je het technisch goed ingestoken moet hebben. De gebeurtenissen (conversies) moeten met Firebase en Software Development Kit (SDK) van Google meetbaar gemaakt worden. Verder is het aan te raden eerst installaties en in-app-acties gemeten te hebben voor je je gaat richten op opbrengst uit de app.
Kosten van een Universele app-campagne
Met Universele app-campagnes kun je laagdrempelig en zonder grote marketingbudgetten je app in de markt zetten. De advertentiekosten zijn nooit waterdicht te voorspellen. Naar onze ervaring betalen we gemiddeld zo’n €0,19 tot €0,60 per installatie van de app. We moeten erbij zeggen dat dit van veel factoren afhankelijk is en het per app erg kan verschillen. Het is altijd aan te raden om de campagnes door een expert te laten beheren om het maximale resultaat uit jouw marketingbudget te halen en budgetverspilling te voorkomen.
Universele app-campagne starten?
Wil je een Universele app campagne starten of vrijblijvend advies? Neem dan gerust contact met ons op en ontdek hoe we jouw app in de markt kunnen zetten.