Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Wat is het verschil tussen SEO en SEA? Een vraag die regelmatig wordt gesteld. SEO en SEA opereren naast elkaar, maar vereisen een verschillende strategie die met elkaar verweven zijn en elkaar versterken. Waar zit het grootste verschil tussen SEO en SEA? Dat is wat ik in dit blogbericht uit ga leggen.
Zoekmachine marketing, SEO, SEA en SEM
SEO en SEA samen noemen we SEM. SEM staat voor Search Engine Marketing ofwel Zoekmachine Marketing in het Nederlands. Met 3,5 miljard zoekopdrachten per dag zijn zoekmachines haast niet meer weg te denken in het internetgebruik. Er zijn verschillende zoekmachines. De twee grootste zoekmachines van Nederland met nagenoeg 100% marktaandeel, Google en Bing, hebben we in een ander blogbericht al eens met elkaar vergeleken. Lees wat het verschil is tussen Google Ads en Bing Ads. Bing Ads gaat sinds 2019 verder als Microsoft Advertising. Verder heeft de zoekmachine van YaHoo! als derde zoekmachine van Nederland een aandeel van rond de 1%.
Zoekmachines, zoals Google, zijn erg eenvoudige websites en tonen websites die aansluiten op jouw zoekopdracht.
De interessante zoekopdrachten voor bedrijven in de zoekmachine zijn onder andere de zoekopdrachten naar een probleem, oplossing, product, dienst, websites, bedrijven of personen. Goed gevonden worden in de zoekmachines is voor bedrijven de manier om potentiële klanten naar je website te krijgen, deze te converteren naar leads en uiteindelijk online omzet te genereren. Om hier extra kracht bij te zetten voor bedrijven biedt de zoekmachine de mogelijkheid om direct bovenaan te adverteren. Hierdoor adverteren zij op het moment dat de doelgroep op zoek is naar hun aanbod. Dit zijn potentiële klanten die de behoefte erkend hebben en daarom erg relevant.
Hoe hoger een website in de zoekmachine staat, hoe meer verkeer er naar de website komt. Het verbeteren van de website om hoger in Google te komen, noemen we SEO. Het adverteren in de zoekmachines noemen we SEA.
Wat is SEA?
De bovenste vier en onderste drie posities in de zoekresultaten zijn betaalde advertenties. Door te adverteren in de zoekmachines kunnen bedrijven deze posities innemen bij de voor hen relevante zoekopdrachten. Dit betaald adverteren wordt SEA-marketing genoemd en staat voor Search Engine Advertising. Er hoeft slechts per klik te worden betaald, ofwel per potentiële klant die wordt doorverwezen naar de website. Dit is één van de redenen waarom SEA de populairste online marketingmethode is.
Wat is SEO?
Tussen de zoekadvertenties bevinden zich de onbetaalde (organische) zoekresultaten. Deze onbetaalde posities worden door een algoritme bepaalt. Hierbij wordt naar honderden signalen gekeken variërend van technische aspecten tot de content, de backlinks, de persoon die zoekt en de Social Media activiteiten. De werkzaamheden omtrent het optimaliseren van deze elementen noemen we zoekmachine optimalisatie. SEO staat voor Search Engine Optimization.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
SEO en SEA verschillen op meerdere vlakken met elkaar, maar gaan hand in hand bij het vormen van een goede zoekmachine marketing strategie. In deze paragraaf licht ik de verschillen tussen SEO en SEA per onderwerp uit.
Posities in de zoekresultaten
Zoals net al benoemd gaat SEA over de eerste posities van de zoekresultaten. Dit zijn doorgaans zijn dit vier posities en twee onderaan de pagina. Bij SEO gaat het om de tien posities daartussen. SEO omvat dus om meer posities, maar wel op minder prominente plekken. Daarnaast vallen de standaard SEO-posities minder op dan de advertenties bovenaan de zoekresultaten, omdat deze voorzien zijn van een label en advertentie-extensies. Je vraagt je nu vast af wat niet-standaard SEO-posities en advertentie-extensies zijn? Zie hieronder een afbeelding van een SEO-positie die met een Snippet is uitgebreid voor een betere gebruikerservaring en een sneller zoekresultaat.
De consumentenbond maakt hier gebruik van snippets waardoor ze bovenaan een uitgebreide SEO-positie krijgen.
Dit een voorbeeld van een uitgebreidere SEO-positie. Naast een simpele afbeelding en een uitgelichte samenvatting in Google zijn er vele soorten uitbreidingen beschikbaar. Van calculators tot boekingstools. Voor SEA zijn er ook een scala aan uitbreidingen beschikbaar welke advertentie-extensies worden genoemd. Deze zijn meer gericht op de efficiency van de advertenties. Zo kunnen adverteerders in Google diverse extensies toevoegen aan de advertenties waarop het algoritme van Google bepaald welke relevant kunnen zijn voor de zoeker. Bekijk in onze online marketing kennisbank welke advertentie-extensies er zijn.
Betaald en onbetaald (organisch) verkeer
SEO omvat alleen organische zoekresultaten. Deze zijn onbetaald en de rangschikking wordt bepaald op basis van honderden elementen. Met SEA kan door te betalen direct de beste posities worden ingenomen. De kosten worden doorgaans afgerekend per klik volgens de CPC-methode.
Korte- en lange termijn online marketingstrategie
Waar je bij SEO gemiddeld pas na zes tot twaalf maanden goede resultaten begint te zien en conclusies kan gaan trekken, sta je met SEA binnen een dag bovenaan. SEA vereist daarentegen een doorlopende investering waar je met SEO na een eenmalige investering jarenlang rendement kunt realiseren. Zo hebben we bijvoorbeeld een klant die met vijf jaar oude SEO-pagina’s nog steeds conversies realiseren. Moet je kiezen tussen deze strategieën? Nee, idealiter heb je beide strategieën en methoden op orde.
Inspelen op online trends
Doordat SEO minder snel effect heeft en kans op posities verloren kunnen gaan door zoekwoorden aan te passen is het doorgaans niet de ideale methode om snel in te spelen op (korte termijn)trends. Bij SEA is dit wel mogelijk. Je kunt met SEA als het ware in een paar seconden je advertenties een andere koers op manoeuvreren en van strategie of tactiek veranderen. Denk aan het wijzigen van zoekwoorden of het inspelen op jaarlijkse, maandelijkse of zelfs dagelijkse zoektrends met de beste advertentieteksten. Hier twee voorbeelden waarin we met SEO en SEA onlangs hebben inspeelden op online zoektrends:
- SEO: In de maanden voordat de GDPR en AVG in mei 2018 in werking was getreden. Was dit natuurlijk een hot-topic in Europa gezien elk bedrijf hier mee te maken heeft. In ons vak heeft dit voornamelijk betrekking om tracking, cookies etc. We zagen in de Google Search Console dat er veel werd gezocht naar “Hoe werken cookies?” en “Wat zijn cookies?”. Zelf wilden we hier ook meer informatie over hebben, maar er was geen heldere Nederlandse content te vinden. Hierop besloten we er eind 2017 een blogpost over te maken. Het resultaat is dat we tegen het ingaan van de GDPR derde in Google stonden en 1300 bezoekers kregen die gemiddeld 10 minuten op de website zaten. De blogpost is inmiddels bijna twee jaar oud, maar zorgt nog steeds voor bezoekers.
- SEA: Inspelen op trends gebeurt eigenlijk continu bij SEA, zeker bij terugkerende trends. Veel bedrijven hebben trendgevoelige producten of diensten. Bij terugkerende trends kun je denken aan E-visums die in januari erg populair zijn als mensen hun vakantie boeken of personal trainers die de kerstkilo’s mogen aanpakken. Adverteerders kunnen op deze jaarlijks terugkerende trends inspelen door tijdelijk meer te investeren om de beste posities in te nemen.In de zoekmarkt hebben we ook te maken met tijdelijke, korte en eenmalige trends. Zo hebben we bijvoorbeeld voor een klant met Google Ads ingespeeld op de lancering van een nieuwe kledinglijn van een bekend merk waardoor er gedurende twee tot drie weken een grote piek was aan zoekopdrachten naar betreffende merk. Ook speelden we last-minute in op het elektrolytentekort bij paarden tijdens de hittegolf afgelopen zomer. We adverteerden een elektrolyten paardensupplementen kortingsactie op het moment dat de doelgroep hiernaar zocht en er, door het extreem warme weer, veel vraag naar was.
Doelgroeptargeting
Bij SEO heb je geen invloed op de targeting van je doelgroep. Het algoritme van Google bepaalt per zoekopdracht, aan de hand van vele factoren, welke website bovenaan in Google komt. Als je adverteert in Google Ads heb je wel diverse targetingmogelijkheden op demografische- en geografische factoren, remarketinglijsten, interesses en affiniteiten. Uiteindelijk houdt Google per zoekopdracht rekening met meer dan 700 signalen en is elke zoekopdracht uniek.
Elke zoekopdracht in de zoekmachine is uniek en de resultaten worden per persoon op basis van honderden signalen bepaalt.
Investeren in SEO of SEA?
Twijfel je of je moet investeren in SEO, SEA of SEM? Hoogstwaarschijnlijk hangt de keuze af van het beoogde rendement. Ik leg in het kort uit hoe het zit en wat je kunt verwachten omtrent de rendementen uit SEO en SEA.
Rendement uit SEO
Met goede content is SEO naar mijn ervaring altijd wel rendabel omdat de content meestal een paar jaar goed blijft. Met kleine updates die je makkelijk zelf kunt doen krijg je hetzelfde effect als het blijven repareren van een diesel motor, ze blijven presteren. We hebben SEO-pagina’s van vijf jaar die nog converteren. De eenmalige investering in content wordt doorgaans wel terugverdient. Al is dit natuurlijk ook weer van allerlei factoren afhankelijk. Maar SEO is natuurlijk een stuk uitgebreider dan content creëren. Als je een SEO-dienst afneemt, wordt er met regelmaat geanalyseerd en SEO-optimalisaties doorgevoerd met als doel om een constante groei in het verkeer te realiseren.
Rendement uit SEA
SEA marketing is een eigen economie en het rendement is van veel factoren afhankelijk. Rendementen kunnen erg uiteenlopen. Zo heb ik accounts waar orders tot groter dan €300.000 geplaatst worden en waar de klikken €0,70 kosten, maar ook accounts waar de CPC’s €15 kosten en de orders rond de €3500 liggen. Elke case is uniek. Het is belangrijk om de LTV (Lifetime value) van je klanten te weten. Een gegeven die vaak en vooral bij kleinere bedrijven mist. Vaak ligt de focus op het direct realiseren van rendement. Dit doet me vaak denken aan een quote van marketing guru Neil Patel.
Quote van online marketing guru Neil Patel
Back to the point, SEA-campagnes draaien doorgaans positieve rendementen. Vaak gaat er wel een periode vooraf voor er goede rendementen worden gedraaid. Om die redenen hanteren sommige internet marketing bureaus een minimale campagneduur van drie of zes maanden. Dit zie je vooral bij de grotere online marketingbureaus. Doordat online marketing campagnes veel data met zich meebrengen kunnen deze gericht geoptimaliseerd worden met een goede winstgevende campagne als eindresultaat. In principe houdt het onderhoud en optimaliseren nooit op omdat de markt en concurrenten nooit stilstaan.
Ons advies is om SEO en SEA te combineren
Het beste advies en de beste strategie is het combineren van SEO en SEA. Versterk bijvoorbeeld met advertenties de SEO-strategie op zoekwoorden waar je te maken hebt met hevige concurrentie. Ook zorgen zoekwoorden die je gebruikt voor SEO dat de kwaliteitsscore van de SEA-advertenties omhoog gaan en de kosten per klik dalen. Dit kan tientallen procenten schelen per klik. Verder kun je sneller verschillende data verzamelen om de gehele online marketing te optimaliseren, zoekwoordonderzoeken voor beiden kanalen inzetten, met zoekwoorden in SEA nieuwe en goed-converterende zoekwoorden vinden die je weer kunt gebruiken voor de SEO-content en ga zo maar door.
Starten met zoekmachine marketing
Nu je genoeg informatie hebt gekregen om een bewuste keuze te maken omtrent SEO, SEA en SEM ga ik je uitleggen wat de vervolgstappen zijn en welke tools je kunt gebruiken. Besef wel dat SEO en SEA-specialismen zijn waar uiteindelijk veel bij komt kijken. Ik geef aan waar je de eerste stappen kunt zetten.
Zoekwoordonderzoek
Voor zowel SEO als SEA is het belangrijk om eerst een zoekwoordonderzoek te doen gezien dit logischerwijs de basis vormt voor beide methoden. Hiervoor kun je de volgende tools gebruiken:
- Google Search Console (gratis) – Historische zoekwoorden waarop je website al eens is vertoond. Dit is dus data op basis van je huidige content en geeft handige, maar niet voldoende informatie.
- Google Ads zoekwoordplanner (gratis) – Deze tool geeft data en ideeën omtrent de zoekwoorden, pagina’s of websites die je invult. Het biedt genoeg informatie om zoekwoorden te kiezen die als basis gebruikt kunnen worden om vervolgens meer zoekwoorden te gaan vinden.
- Ubersuggest (gratis) – Ubersuggest geeft meer informatie en naar mijn mening betere zoekwoorden dan de zoekwoordplanner.
- Semrush (betaald) – Er zijn veel SEO-tools, dat voorop gesteld. Wij hebben echter ervaring met Semrush. Deze tool biedt veel opties voor uitgebreide zoekwoordanalyses. Verder biedt Semrush allerlei handige tools om de gehele online marketing en jouw merk online te monitoren. Probeer Semrush gratis uit.
- Mangools (betaald) – Zoek je een goedkoper en meer basic zoekwoordtool kun je voor Mangools gaan. Dit is een wat simpelere versie vergeleken met Semrush waar je als beginner prima verder mee uit de voeten kan.
Starten met SEO
Nadat je een zoekwoordonderzoek hebt gedaan kun je gaan beginnen met het aanmaken van content. We adviseren doorgaans om nieuwe pagina’s of blogs aan te maken met elk een onderwerp. Dus denk aan, in ons geval, “seo specialist” of “online marketing bureau”. Schrijf teksten van 500-800 woorden lang. Hoe meer woorden hoe beter, maar zorg wel dat de content van goede kwaliteit is en je relevant blijft aan het hoofdonderwerp van de pagina. Maak de tekst overzichtelijk met titels (H1, H2 en H3) waar zoekwoorden in zijn verwerkt. Voeg verder een afbeelding toe en link de pagina’s onderling. Eindig je pagina met een call-to-action om de bezoekers te stimuleren contact op te nemen, in te schrijven voor een nieuwsbrief, een product te kopen of een andere waardevolle actie te ondernemen.
Maak een schema en produceer periodiek content. Je zult zien dat je na een paar maanden tot een jaar, als je het goed doet, een flinke stijging in het verkeer zult krijgen.
Starten met Google Ads
We raden het af om zelf met SEA te beginnen gezien je hiermee snel en eenvoudig budget verspilt. Van de accounts die niet door een specialist werden beheerd, werd minimaal 35% verspild. Dit liep op tot duizenden euro’s per maand. Wil je het toch zelf gaan proberen? Lees je dan eerst goed in, begin met een klein advertentiebudget en denk goed na over je strategie.
Resultaten meten, evalueren en optimaliseren.
Om de resultaten te meten om vervolgens je online strategie te verbeteren moeten conversies gemeten worden in Google Analytics. Conversies zijn ingevulde contactformulieren, productaankopen, online reserveringen, offerteaanvragen etc. Je SEO, SEA en andere online marketingactiviteiten kun je sturen dankzij deze conversiemetingen. Verder worden micro-conversies (soft-conversies) idealiter ook meetbaar gemaakt. Dit zijn waardevolle acties die kunnen bijdragen aan een uiteindelijke conversie. Een paar voorbeelden van micro-conversies:
- Het starten van een chatgesprek
- Een klik op een e-mailadres of telefoonnummer
- Nieuwsbrief aanmeldingen
- Gebruik van de routeplanner
- Klikken op een belknop
- Download van een whitepaper
- Registratie van een gebruiker
- Toevoegen van een product aan de winkelwagen
- Starten van een betaling
- Volledig lezen van een blogbericht
Deze en vele andere micro-conversies kunnen allemaal ingesteld worden met Google Tag Manager. Aan de hand van alle verzamelde data kun je vervolgens de SEO en SEA optimaliseren. Dit is een oneindige vicieuze cirkel.
SEO of SEA-specialist nodig?
SEO en SEA is tijdrovend, zeker als je geen specialist bent. Wil je hulp bij jouw SEO of SEA, wil je een second opinion, een SEO check, een gratis Google Ads scan of gewoon een hele online marketing strategie laten opstellen? Bij AdWolves staan we altijd klaar om je verder te helpen. Neem gerust contact met ons op of bekijk eens onze online marketing cases en eerder behaalde resultaten!