microsoft ads tracking problemen converisemeting

Over de auteur: Kes van Ommen

Met 20+ jaar ervaring in alle online marketing disciplines bij onder andere Center Parcs en Jaarbeurs legt Kes met hedendaagse technieken de digitale connectie tussen bedrijven en hun doelgroep.

Loop je tegen Microsoft Ads conversietracking problemen aan? Steeds meer bedrijven breiden hun advertentie-inspanningen uit van Google Ads naar Microsoft Ads. Niet zo vreemd: het platform groeit snel en de klikprijzen liggen vaak lager. Zeker nu de CPC’s in Google Ads blijven stijgen, wordt Microsoft Ads een aantrekkelijk alternatief. Ook hier wil je conversies meten, dit is namelijk cruciaal, je hebt alles ingesteld… en dan komt er niets binnen. Klinkt bekend? Je bent niet de enige. Na meerdere conversietrackingproblemen bij klanten te hebben opgelost, delen we in dit artikel onze belangrijkste inzichten en oplossingen.

Veelvoorkomende Microsoft Ads conversietracking problemen

Problemen met Microsoft Ads conversietracking zijn vaak goed op te lossen, zeker voor ervaren marketeers. In dit artikel delen we de meest voorkomende oorzaken die wij bij onze klanten tegenkomen, samen met praktische oplossingen.

Consent staat op ‘denied’

Dit is veruit de meest voorkomende oorzaak. Microsoft is de afgelopen tijd veel strenger gaan handhaven op het correct verkrijgen van toestemming voordat gegevens gemeten mogen worden. Als de gebruiker geen expliciete toestemming geeft voor marketingcookies, wordt de UET-tag wel geladen, maar blijft de consent state op ‘denied’. En dan wordt er niets gemeten. Controleer of de Consent State (asc) op Granted en dus niet Denied staat. Dit kan je doen met de UET Tag Helper, een browser-extensie die je kunt downloaden voor Google Chrome en Microsoft Edge.

uet tag helper consent state granted denied microsoft ads conversion tracking

Staat de Consent State (asc) op Denied? In dat geval is het belangrijk om de Consent Mode goed in te richten. Gelukkig is dit meestal eenvoudig op te lossen. Gebruik je een cookiebanner van een officiële CMP (Consent Management Platform) van Google zoals CookieYes? Implementeer deze via Google Tag Manager en zorg ervoor dat de toestemmingsmodus ingeschakeld is. Dit kun je instellen via het beheergedeelte van Google Tag Manager. Maak vervolgens een variabele aan met de naam UET Advertisement en gebruik daarbij het event cookie_consent_update.

Microsoft Ads conversietracking problemen uet cookieyes consent first cookie variabele

Stel in dat de trigger wordt geactiveerd door sommige aangepaste gebeurtenissen. Stel als voorwaarde in dat de variabele die we net hebben aangemaakt: {{UET – Advertisement}} bevat advertisement:yes.

Microsoft Ads conversietracking problemen cookieyes consent conversie tracking

Voeg deze trigger vervolgens toe als trigger voor de UET Base Tag. Publiceer de container en test opnieuw met de UET Tag Helper. Als het goed is staat de Consent State nu op Granted. Zo niet, is het tijd om naar andere veelvoorkomende oorzaken van een niet-werkende conversiemeting in Microsoft Ads te kijken. Te beginnen met het moment waarop de UET-tag wordt ingeladen. Meer weten over het instellen van de Consent Mode? Lees ons artikel over het implementeren van Consent Mode V2.

UET-tag laadt te vroeg (of altijd)

Een veelgemaakte fout is het gebruiken van de UET-tag en de ‘Consent Initialization’ trigger in GTM. Deze trigger wordt als eerste geactiveerd en is bedoeld om toestemming van de gebruiker op te vragen of op te halen. Dit moet vóór alle andere acties gebeuren, zodat de tags op de juiste manier worden geactiveerd. We hadden onlangs een klant waarbij dit het geval was: de UET-tag werd direct bij het laden van de pagina geactiveerd, nog vóórdat de cookiekeuze van de gebruiker bekend was. Hierdoor bleef de consent state op ‘denied’ staan, ook al gaf de gebruiker later wel toestemming.

De oplossing is om de tag pas te laden nadat er toestemming is gegeven. Stel de trigger zo in dat de UET-tag op het juiste moment wordt geactiveerd, bijvoorbeeld zodra de container wordt ingeladen. Alleen als je daar een duidelijke reden voor hebt, kun je ervoor kiezen om de tag al bij paginainitialisatie te laden. Zorg er daarnaast voor dat de Consent State correct wordt toegepast.

Conversiedoelen niet goed ingesteld

In Microsoft Ads stel je zelf in wat een conversie is: een paginaweergave, klik of aangepaste gebeurtenis. Hier gaat het vaak mis. Denk aan doelen die gekoppeld zijn aan een verkeerde URL, een verkeerde tag of een event dat nooit wordt doorgestuurd. Ook zien we regelmatig dat er meerdere UET-tags actief zijn, waardoor het niet duidelijk is welke aan welk doel gekoppeld moet worden.

Controleer in Microsoft Ads of je het juiste doel hebt ingesteld én of de juiste UET-tag eraan gekoppeld is.

Geen msclkid in de URL

Microsoft gebruikt een unieke klik-ID (msclkid) om conversies aan klikken te koppelen. Als deze ID verdwijnt, bijvoorbeeld door een redirect zonder parameters, een WordPress-plug-in of een externe pagina zoals in Hubspot of Mailchimp, kan de conversie niet meer worden toegeschreven. Je kunt de Microsoft Click ID terugvinden in de UET Tag Helper.

Zorg dat auto-tagging aanstaat in Microsoft Ads en dat je website deze parameter niet wegfiltert. Let ook op bij formulierinzendingen of landingspagina’s met redirects.

Conclusie

In de meeste gevallen zijn conversieproblemen goed op te lossen met de oorzaken en oplossingen die we hierboven hebben beschreven. Voor ervaren marketeers is het vaak een kwestie van logisch doordenken en even goed checken, dan is de conversiemeting in Microsoft Ads meestal snel weer up and running. Toch niet helemaal zeker of alles goed staat? Neem gerust contact op met een van onze experts. We helpen je graag verder en zorgen er voor dat je weer snel succesvol kunt adverteren in Microsoft Ads.