
Google Ad Grants biedt non-profitorganisaties de mogelijkheid om hun impact online te vergroten met gratis advertentietegoed op Google Ads. Dit programma, dat $10.000 per maand aan advertentietegoed biedt, stelt non-profits in staat om hun missie te promoten, vrijwilligers aan te trekken, donaties te werven en hun boodschap wereldwijd te verspreiden. Om hiervoor in aanmerking te komen, moeten organisaties voldoen aan specifieke voorwaarden die we in dit artikel zullen behandelen.
Wat is Google Ad Grants?
Google Ad Grants is een programma van Google dat een gratis advertentietegoed van $10.000 per maand verstrekt aan elke geregistreerde non-profitorganisaties dat goedgekeurd is voor het Google Ad Grants programma. Met dit tegoed kunnen non-profitorganisaties advertenties plaatsen op Google Ads, het advertentieplatform van Google, om hun missie, doelen en initiatieven te promoten. Het doel van Google Ad Grants is om non-profitorganisaties te ondersteunen bij het vergroten van hun online zichtbaarheid, het aantrekken van vrijwilligers, het werven van donaties en het verspreiden van hun boodschap.
De Google Ad Grants voorwaarden
Om in aanmerking te komen voor Google Ad Grants, moeten organisaties voldoen aan specifieke voorwaarden die kunnen worden onderverdeeld in drie hoofdvragen: Is de organisatie een non-profitorganisatie, voldoet de website aan het websitebeleid, en voldoet de organisatie aan het programmabeleid? In de volgende paragrafen zullen we deze drie hoofdvragen nader toelichten.
Is jouw organisatie een geschikte non-profitorganisatie?
Om in aanmerking te komen voor Google Ad Grants moet jouw organisatie een geschikte non-profitorganisatie zijn. Om te bepalen of jouw organisatie geschikt is, heeft Google drie voorwaarden opgesteld die we in de volgende paragrafen bespreken. De organisatie moet aan alle drie voorwaarden voldoen om door Google als non-profitorganisatie erkend te worden.
1. Verificatie door validatiepartner voor non-profitorganisaties Percent
De non-profitorganisatie moet geverifieerd zijn door Percent, dit is de officiële validatiepartner voor non-profitorganisaties van Google.
2. Registratie als liefdadigheidsorganisatie in Nederland
De organisatie moet geregistreerd staan in Nederland als een van de volgende entiteiten:
- Non-profitorganisatie (verenigingen).
- Non-profitstichting (stichtingen)
- Een vereniging.
- Stichting met de status van organisatie voor het algemeen nut (Algemeen Nut Beogende Instelling – ANBI).
- En kerk en andere religieuze organisatie (kerkgenootschappen en hun zelfstandige onderdelen).
Non-profitorganisaties als overheidsinstanties, ziekenhuizen, gezondheidsinstellingen, scholen, universiteiten en academische instellingen komen niet in aanmerking voor Google Ad Grants.
3. Akkoord gaan met de servicevoorwaarden van Google
De organisatie moet akkoord gaan met de Aanvullende servicevoorwaarden van Google voor Non-profitorganisaties. Hierin staan wat algemene punten omtrent bijvoorbeeld het privacybeleid, het verstrekken van correctie informatie naar waarheid, discriminatie en politieke inmenging.
Voldoet de website aan het websitebeleid van Google?
Voor het verkrijgen van Google Ad Grants moet jouw website voldoen aan specifieke richtlijnen zoals vernoemd in het Websitebeleid van Google. Allereerst moet de website goed functioneren. Als je van plan bent om bezoekers direct naar een donatiepagina te leiden, moet deze pagina opgenomen zijn in de gecontroleerde lijst van donatieverwerkers van Google. Daarnaast moet de website voorzien zijn van heldere en unieke content die nauw aansluit bij de missie van jouw organisatie. Technisch gezien moet de website goed presteren en een veilige HTTPS-verbinding hebben, beveiligd met SSL. Belangrijk is ook dat de website geen commerciële activiteiten mag nastreven als hoofddoel. Tot slot mogen er geen advertenties of advertentielinks op de site staan, tenzij deze rechtstreeks relevant zijn voor de missie van jouw organisatie.
Voldoet de non-profitorganisatie aan het programmabeleid van Google?
De organisatie moet naast het websitebeleid ook voldoen aan het uitgebreide Programmabeleid van Google. Het programmabeleid gaat onder andere over uiteenlopende punten van de algemene voorwaarden en de eisen voor “op missie gebaseerde campagnes”, tot het standaardbeleid van Google Ads en het beleid ten aanzien van accountbeheer.
Google Ad Grants aanvragen
Als je ervan overtuigd bent dat jouw non-profitorganisatie voldoet aan het beleid en de voorwaarden, dan is het nu tijd om je aan te melden voor deelname aan het Google Ad Grants programma. Google Ads Grants aanvragen doe je via de site van Google Ad Grants aanvragen. Zodra je aanmelding is goedgekeurd, ontvang je van Google een melding dat je organisatie is geverifieerd. Vanaf dat moment kun je beginnen met het activeren en gebruiken van producten zoals Google Workspace for Nonprofits, het Non-profitprogramma van YouTube, en Google Earth en Maps.