Wat is ROAS?
ROAS is een marketing term dat staat voor Return On Ad Spend. Ofwel het rendement op advertentie-uitgaven.
Hoe kun je de ROAS berekenen?
Je kunt de ROAS eenvoudig berekenen door de opbrengst uit een campagne te delen door de ad spend. De ad spend is een term dat simpelweg staat voor de advertentiekosten of kosten van een campagne. Stel je hebt een campagne opgezet die €5000,- heeft opgeleverd tegen een €500 aan gespendeerd advertentiebudget. De ROAS is dan 10, oftewel een ratio van 10:1. Ook wel 1000%. Iedere euro die is besteedt leverde 10 euro op.
Wat is een goede doel-ROAS?
Een goede ROAS is natuurlijk positief en ligt vaak tussen de 200% en 500%. Al is dit sterk afhankelijk van de business. Het ene bedrijf zal met een ROAS van 200% winst draaien waar een ander pas bij 900% break even draait.
Doel-ROAS in Online Adverteren
In het online adverteren wordt veel gebruik gemaakt van doel-ROAS. Zeker bij campagnes waarbij de opbrengsten goed meetbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan Google Shopping campagnes voor webshops. In Google Shopping campagnes wordt er vaak geadverteerd met een doel-ROAS biedstrategie. Met doel-ROAS kan je bieden op basis van een doelrendement op advertentie-uitgaven. Je kunt de machine-learning de opdracht geven een bepaalde percentage als doel te nemen bij het bepalen van de biedingen voor elke zoekopdracht.
Hoe de algoritmes en machine-learning achter het bieden op doel-ROAS precies werken is complex en laten we achterwege. Het is belangrijk een realistisch en voor jouw business haalbare doel-ROAS in te stellen om de campagne succesvol te maken. Jouw Google Shopping expert kan jouw hierin adviseren. Ook wij hebben gecertificeerde Google Shopping specialisten in huis.