Wat is conversie?
Conversie is een gewenste actie dat de bezoeker uitvoert op een website.
Soorten conversies
Conversie is een begrip wat veel gebruikt wordt in online marketing. Je wilt natuurlijk graag een klant aanzetten een bepaalde actie uit te voeren op de website. Conversies kunnen erg verschillen. Hieronder vind je verschillende soorten conversies die gemeten en bijgehouden kunnen worden:
- Een aankoop op de website.
- Aanmelding voor een nieuwsbrief.
- Aanvragen van een brochure of offerte.
- Verzenden van een contactformulier.
- Klikken op de reserveer of belknop.
- Aantal minuten dat de klant op de website blijft
- Installatie van een app of aankoop via de app door een klant
Macro en micro-conversies
Conversies kan je verdelen in twee soorten vormen. Je kunt onderscheid maken tussen macro conversies en micro-conversies. Een micro-conversie leidt indirect tot de daadwerkelijke conversie of macro-conversie. Een voorbeeld van een micro-conversie is het inschrijven voor de nieuwsbrief of het toevoegen van een product aan de winkelwagen. Deze conversieacties leiden indirect tot een nieuwe klant of lead. Wanneer de persoon een aankoop doet, een offerte aanvraagt, of op een andere manier een lead wordt, spreken we van een macro-conversie. De term macro-conversie wordt vrijwel altijd conversie genoemd.