Wat betekent SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising en heeft betrekking op het zoekmachine adverteren. Hierbij wordt vooral gedoeld op Google Ads en Bing Ads.
Bij SEA wordt er gesproken van het betaald adverteren in de zoekmachines. In Nederland hebben we het dan voornamelijk over Google en Bing. De posities bovenaan in de zoekmachine kunnen worden tegenwoordig worden ingenomen met uitgebreide advertenties tegen een betaling per klik op de advertentie. Het adverteren in Google en Bing is één van de populairste online advertentiemethoden. Het is een middel dat in vrijwel elke online marketing strategie voorkomt. Naast SEA is er een online marketing begrip dat vaak gepaard gaat met SEA, namelijk SEO.
Wat is het verschil tussen SEA en SEO?
SEA gaat vooral over het zoekmachine adverteren, waar SEO (Search Engine Optimization) gaat over zoekmachine optimalisatie. Bij SEA worden advertentiecampagnes gemanaged waarmee vooral de topposities in de zoekmachines worden getarget met advertenties. SEO is een stuk uitgebreider en omvat alle werkzaamheden om met de website een betere positie in de zoekmachine te verkrijgen. De posities van SEO zijn gratis en bevinden zich onder de advertenties. Google heeft op de eerste pagina vier advertentieposities (SEA) gevolgd door tien organische posities (SEO).