Wat betekent CPM?
CPM is de afkorting van Cost-Per-Mile en staat voor de kosten die per 1000 vertoningen van een advertentie wordt betaald.
CPM Afrekenmethode online adverteren
De CPM-methode is een veelgebruikte afrekenmethode bij online banners en/of andere media-uitingen waar het doel voor om het behalen van zoveel mogelijk vertoningen gaat en niet om de klikken. Denk hierbij aan campagnes ten behoeve van de merkbekendheid, re-marketing of Facebook-ads. Bij CPM wordt er betaald per duizend vertoningen (per mile).
Gezien er bij de CPC-methode vaak maar 0,02-0,05% op banners wordt geklikt is het altijd interessant om beide methoden te A/B-testen om te kijken welke methode voor u het beste resultaat levert.
Wat is het verschil tussen vCPM en CPM?
Naast CPM is er ook de term vCPM, waar de v staat voor “viewable”. Met de term vCPM worden kosten voor zichtbare vertoningen gerekend, in plaats van vertoningen. Waar vertoningen ook worden geteld als de beeldadvertentie buiten het scherm om wordt geladen zonder dat de persoon deze ziet, wordt bij vCPM alleen geteld als de persoon hem wel of deels ziet. Bij Google Ads is een zichtbare vertoning bijvoorbeeld een banner die langer dan een seconde voor 50% zichtbaar is op het scherm of een video-advertentie die minimaal twee seconden is bekeken.
En wat betekent eCPM?
De term eCPM staat bij het adverteren in de zoekmachines voor “effective costs per mile”, oftewel de effectieve kosten per 1000 vertoningen. Dit wordt gebruikt als CPC-advertenties tijdens de advertentieveiling concurreren met CPM-advertenties in het displaynetwerk. Middels een formule wordt het bod van de CPC-advertenties omgezet naar een CPM-bod, dit bod wordt de eCPM genoemd.
Hoe bereken je de eCPM?
De eCPM bereken je met de volgende formule: eCPM = (CPC * aantal klikken) / (vertoningen / 1.000)