Wat betekent CPI?
CPI staat voor Cost-Per-Install. Dit zijn de kosten die zijn betaald voor het realiseren van een app-installatie.
Cost Per Install
De CPI, niet te verwarren met CPD, staat voor de kosten per app-installatie en is een belangrijke KPI voor marketingactiviteiten waar app-installaties het doel zijn. de CPI staat voor de kosten die zijn gemaakt met bijvoorbeeld advertentiecampagnes om de app-installatie te realiseren. De gemiddelde CPI staat dus voor de gemiddelde kosten per app-installatie die met de marketingactiviteiten zijn gemaakt.
Hoe bereken je de CPI?
De CPI bereken je door de totale kosten te delen door het aantal app-installaties. Stel er is €10.000 besteed in een advertentiecampagne en daaruit zijn 20.000 downloads gekomen, dan is de gemiddelde CPI €0,50.
Het verschil tussen CPI en CPD
Op mobiele apparaten is een download doorgaans automatisch ook een installatie. Op desktops is dit echter niet het geval. Downloads komen vaak eerst in de downloadmap waarna deze geactiveerd dient te worden voordat de app of het programma wordt geïnstalleerd. Ook gebeurt het vaak dat beveiliging- of anti-virusprogramma’s het proces tijdelijk blokkeren tot je handmatig de installatie voortzet. Het verschil qua kosten zit hem in dit geval dus in de personen die de app wel downloaden, maar niet installeren.