Hoe werkt Google Shopping?
Er dient een Google Shopping feed aangemaakt te worden die vervolgens via Google Merchant Center in Google Shopping campagnes in Google Ads wordt ingeladen.
Google Shopping Feed
Of je nu een WordPress Woocommerce, Strato, CCV-shop of Shopify webshop hebt, vrijwel alle webshopmodules kunnen kant-en-klare Google Shopping feeds genereren. Deze feed is een XML-bestand dat een eigen URL krijgt. Bijvoorbeeld www.adwolves.nl/webshopfeed.xml. In het XML-bestand staan alle data omtrent het product zoals de productcategorieën, productafbeeldingen, de prijzen, titels enzovoort. De webshopmodules verversen deze feed automatisch naarmate je wijzigingen in de webshop aanbrengt zodat deze altijd up-to-date is. De gegevens in deze feed zijn benodigd voor Google Merchant Center.
Google Merchant Center
In Google Merchant Center wordt de Google Shopping feed ingeladen en geanalyseerd. Zie Google Merchant Center als een controle alvorens de data naar Google Ads wordt gestuurd. Je dient je webshop-url te verifiëren en alle producten worden continu gecontroleerd. De feed wordt doorgaans zo ingesteld dat hij uurlijks wordt gesynchroniseerd. Eventuele fouten in de feed worden aangekaart waarop je deze kunt repareren in je webshop. Een veelvoorkomende probleem in Google Shopping feeds is is het Brand, GTIN en MPN-probleem. De goedgekeurde producten zijn klaar om naar Google Ads gestuurd te worden.
Shopping Campagnes in Google Ads
Nadat je Google Ads en Google Merchant center hebt gekoppeld, kun je de goedgekeurde artikelen uit de feed inladen in de Google Shopping campagnes. Het beheer van de campagnes gebeurt in Google Ads. Zo kun je producten pauzeren, biedingen veranderen, budgetten verdelen, targeting kiezen etc. Zodra een product wordt afgekeurd in Google Merchant Center zal deze automatisch inactief worden in Google Ads.