Google Smart Shopping-campagnes
Google Smart Shopping-campagnes of slimme Shopping-campagnes zijn de laatste ontwikkelingen op het gebied van online adverteren voor je (web)winkel. Het grootse verschil ten opzichte van de oude Shopping-campagnes van Google is dat het targetproces geautomatiseerd is door machinelearning. Wat dat precies inhoudt en wat de voordelen van deze Smart Shopping-campagnes zijn bespreken we in deze blog. Verder in dit blogbericht lees je hoe we de omzet van een van onze klanten met 50% lieten stijgen door een slimme shopping campagne.
Google Smart Shopping-campagnes in het kort
Google Smart Shopping campagnes zijn online advertentie campagnes die geoptimaliseerd zijn voor het promoten van producten uit een webshop. Waar reguliere Google Shopping-campagnes producten alleen in de zoekmachine toonden, gaan de Google Smart Shopping-campagnes een verder. Hierbij wordt aanvullend ook gebruik gemaakt van het Google Display Network, YouTube en Gmail. De verzamelde data uit al deze netwerken wordt vervolgens gecombineerd en gebruikt om de prestaties van de slimme Google Shopping campagne in de toekomst te verbeteren. Doordat de Smart Shopping-campagnes gebruik maakt van meerdere netwerken en contactmomenten verspreid over de customer journey, zorgt dit doorgaans voor een groter bereik en meer kwalitatieve websitebezoekers.
Voordelen van slimme Shopping-campagnes
- Groter bereik: naast de zoekmachine van Google wordt er ook gebruik gemaakt van het Google Display Netwerk, YouTube en Gmail. Dit verhoogt het bereik aanzienlijk.
- Adverteren op het juiste moment: met Smart Shopping Campaigns adverteer je op meerdere momenten in de klantreis van de doelgroep.
- Dynamische displayadvertenties: de advertenties tonen producten die betreffende persoon interessant vindt. Dit wordt gebaseerd op onder andere zijn cookies.
- Dynamische re-targeting: na een websitebezoek waarin de bezoeker producten heeft bekeken, ziet hij of zij het product en relevante producten terugkomen in de hiervoor genoemde netwerken.
- Hogere betrokkenheid: de hiervoor genoemde punten zorgen samen voor een hogere betrokkenheid dat zich doorgaans zal vertalen in meer klikken en meer verkopen.
- Kwalitatieve websitebezoekers: doordat potentiële klanten direct productinformatie in de advertentie zien tonen ze interesse in het product wanneer zij op de advertentie klikken. Hierdoor is de potentie tot een conversie groter.
- Eenvoudig campagnebeheer: er kan niet meer op categorie- of productniveau handmatig geboden te worden wat het managen van Smart Shopping Campagnes vereenvoudigd.
- Gedetailleerde rapportages en waardevolle concurrentiegegevens.
- Je kunt direct de voorraad van je winkel promoten. De voorraad wordt daarnaast periodiek geüpdatet waardoor je hier als eigenaar van de webshop geen omkijken meer naar hebt.
Hoe werkt het?
De slimme Shopping-campagnes werken, net als reguliere Google Shopping Campagnes op basis van productgegevens uit een feed die je hebt aangeleverd bij Merchant Center. De details over de producten worden gebruikt bij het zoekmachine adverteren om relevante advertenties weer te geven wanneer iemand ergens al naar op zoek is, wat we ook wel een in-market doelgroep noemen. Welke informatie wordt getoond is ook afhankelijk van de informatie in de cookies van de personen. Je maakt voor deze personen reclame voor het product uit jouw webwinkel wat de persoon uit de doelgroep op dat moment nodig heeft. Wanneer de advertentie wordt weergegeven ziet deze persoon de belangrijkste productgegevens zoals een afbeelding en titel. Waarna de persoon op jouw website is geweest kan hij dit product en relevante producten terug zien komen op YouTube, in Gmail of op miljoenen andere websites en apps van het Google Display Netwerk.
Case: 50% meer verkopen met een slimme shopping campagne
Voor één van onze klanten, Spy Europe, hadden wij een slimme shopping campagne opgezet die de omzet vrijwel direct met 50% verhoogde. Meer weten? Lees hier de case.
Is Google Smart Shopping iets voor jou?
Wanneer je een webshop hebt waar je producten verkoopt zijn de slimme Shopping-campagnes van Google een ideale manier om eenvoudig je e-commerce business snel te laten groeien. De potentiële klanten zien het actuele aanbod dat relevant is voor hen op het juiste moment en dat maakt de kans op een verkoop groter. Omdat het biedingsproces nu volledig geautomatiseerd is bespaart het ook nog eens tijd, die je beter kunt investeren in groei en strategie. Voor webwinkels zijn slimme Shopping campagnes dus een uitstekende manier om de verkoopcijfers te verhogen. Hulp nodig bij het opzetten van een Google Shopping campagne? Neem dan gerust contact met ons op.