De beste zoekwoorden vinden, tips van onze experts
De beste zoekwoorden vinden? Tips van onze experts
Door de juiste zoekwoorden te implementeren in de content vinden bezoekers en dus potentiële klanten makkelijker jouw website. Het creëren van content is binnen SEO een erg belangrijk onderdeel, want zonder zoekwoorden te gebruiken zullen weinig bezoekers jouw pagina vinden. Om de juiste zoekwoorden te vinden en de grootste impact te maken zal je een zoekwoordenonderzoek moeten doen. Om een goed zoekwoordonderzoek te doen zijn er een aantal handige SEO-tools die jou hierbij helpen. Ook wij maken gebruik van een aantal tools, zowel betaalde- als gratis SEO-tools. In dit blogbericht leggen we uit hoe je zoekwoorden vindt als een pro.
Inhoud
- Zoekwoordonderzoek met SEO-tools
- Online concurrentieonderzoek
- Trendonderzoek
1. Zoekwoordonderzoek met SEO-tools
De zogenaamde zoekwoordentools helpen jou bij het vinden van de zoekwoorden. Je kunt met dergelijke tools alle data ophalen van de zoekwoorden die voor jou relevant zijn. Aan de hand van deze data kun je vervolgens je zoekmachine marketing strategie bepalen, want elk zoekwoord zal op zijn eigen manier hoger in Google geplaatst moeten worden. Al is de rode lijn eender. Naast het vinden van nieuwe zoekwoorden liggen er ook kansen bij bestaande zoekwoorden die, bewust dan wel niet onbewust, in de site staan maar door te weinig focus laag – tot niet – ranken. Het vinden van zowel nieuwe als bestaande zoekwoorden behandelen we in deze paragraaf.
Nieuwe zoekwoorden vinden
Met zoekwoordtools kun je op basis van jouw zoekwoord, de informatie van dat woord plus daaraan relevante zoekwoorden vinden. Je typt de naam van je dienst of type bedrijf in, bijvoorbeeld “online marketing bureau krimpen”. Vervolgens zie je hoeveel volume een zoekwoord heeft en in vrijwel alle tools ook hoeveel concurrentie er heerst op het zoekwoord. Als je ziet dat een zoekwoord veel wordt gebruikt, dan is de concurrentie hoog en is het lastiger, of in het geval van zoekmachine adverteren duurder, om bovenaan te staan op dit zoekwoord. Verder komt er in vrijwel elke tool in de basis de volgende data naar voren per zoekwoord;
- Relevante zoekwoorden.
- Zoekvolumes in de zoekmachine. De volume geeft het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten aan voor een periode van 12 maanden. Stel dat het volume 1,000 is, dan wordt dit zoekwoord ongeveer 1000 keer gezocht in een maand.
- Zoekwoordconcurrentie (ook wel Keyword Difficulty). De Keyword Difficulty laat zien hoe moeilijk het is om hoog te ranken in Google op het desbetreffende zoekwoord. Hoe hoger Keyword Difficulty, hoe lastiger het is om een hoge ranking te behalen.
- In sommige tools ook de geschatte kosten per klik (CPC) voor het adverteren.
- Het totaal aantal zoekresultaten op betreffend zoekwoord.
In de ene SEO-tool komt er meer naar voren bij het zoekwoordonderzoek als de ander. In de screenshot hieronder zie je hoe de resultaten van een zoekwoordonderzoek op basis van het zoekwoord “auto huren” eruit kunnen zien. Je ziet onder andere de volume, en ook de KD % (Keyword difficulty) is interessant om te zien.
Een aantal resultaten uit een zoekwoordonderzoek naar “auto huren”.
Verder in dit blogbericht geven we een aantal goede SEO-tools die wij gebruiken, zowel betaald als gratis, zodat je zelf aan de slag kunt met je eigen zoekwoordonderzoek!
Bestaande zoekwoorden hoger in Google krijgen
Hierboven heb je zojuist gelezen hoe je nieuwe zoekwoorden kunt vinden. Met de Google Search Console kun je bestaande zoekwoorden vinden. De Google Search Console is vooral gebaseerd op historische data van je eigen website. De Google Search Console houdt alle zoekopdrachten die leiden tot een vertoning in Google bij. Van elk zoekwoord en ook pagina binnen je site zie je de volgende data;
- Het aantal vertoningen
- Het aantal klikken
- De klikratio
- De gemiddelde positie
Je kunt dus analyseren welke zoekwoorden, of pagina’s, laag ranken. Zie je bijvoorbeeld een zoekwoord met veel vertoningen, maar een lage gemiddelde positie? Dan kan je kijken hoe je dat zoekwoord hoger in Google kan laten ranken. Vaak is het toewijzen van een eigen pagina, blog of kennisartikel, met als focus zoekwoord betreffende zoekwoord, al voldoende om het zoekwoord te laten stijgen naar pagina 1 of 2. Natuurlijk spelen er binnen SEO meer dingen mee om hoog te ranken, maar door laag gepositioneerde zoekwoorden goede content te geven zet je al een sterke en belangrijke basis neer.
Naast het toewijzen van een dedicated pagina kun je ook de page experience verbeteren of linkbuilding overwegen.
2. Concurrentieonderzoek
Ben je een jong of klein bedrijf en heb je directe concurrenten die online verder en groter zijn? Dan kun je met SEO-tools als Semrush, een online concurrentieonderzoek doen. Een handige methode is de zogenaamde Keyword Gap analyse. Dit staat voor het zoekwoordverschil tussen jouw website en die van je concurrent(en). Ook zie je de Keyword Overlap in een soort positioneringsmatrix vorm.
De Keyword Overlap tussen de grootste supermarkten van Nederland.
Binnen de Keyword gap methode kun je onder andere zien op welke zoekwoorden die jij mist binnen je site, je concurrenten wel ranken met hun website. Je ziet van alle zoekwoorden waar je concurrenten op ranken onder andere de volgende informatie;
- De posities van jou en je concurrenten per zoekwoord.
- Met welke pagina’s op elk zoekwoord wordt gerankt door elke concurrent.
- De maandelijkse zoekvolumes van elk zoekwoord.
- Hoe lastig het is om op betreffend zoekwoord hoog te ranken (Keyword Difficulty).
Allemaal zeer waardevolle informatie waarmee je snel inhaalslagen kan maken op je directe concurrenten.
3. Trendonderzoek
Middels een trendonderzoek in Google Trends kun je zoektrends onderzoeken. Het handige van deze gratis tool is dat het laat zien welk zoekwoord populair en trending is in de loop van een opgegeven tijd. Je geeft een zoekwoord of onderwerp op, een land en een tijdsperiode. Je kunt er zo achter komen welke zoekwoorden populair of trending zijn. Vervolgens kun je snelle stijgers en populaire onderwerpen en zoekwoorden vinden om te gebruiken in je contentstrategie.
Geef een onderwerp of zoekterm (zoekwoord) op om zoektrends te vinden.
Regionale trends spotten met Google Trends
Wat verder ook handig kan zijn in Google Trends, is dat deze tool je laat zien waar een bepaald onderwerp trending is. Je kunt per regio zien welke interesses zij hebben en welke zoektermen ze gebruiken. Zie in het screenshot een voorbeeld van de zoektrends per provincie op het merk John Deere, een Amerikaanse tractor- en landbouwmachinefabrikant. Logischerwijs zal dit merk vooral buiten de randstad populair zijn.
Landbouwmachinefabrikant is logischerwijs populairder buiten de randstad en dan met name in de noordelijke provincies.
Pieken en dalen in zoektrends
Nog handiger is misschien we de zoektrends op trendgevoelige onderwerpen, zoals het onderwerp wintersport in de grafiek hieronder. Deze data is op onderwerp, dus alles relevant aan wintersport is in deze trendmeting meegenomen. Je ziet dat de grafiek erg schommelt. Elk jaar is wintersport trending in de maanden december tot en met februari. Dit noemen we ook wel ‘seizoenstrends’. Hier kun je dus met je bedrijf op inspelen en ervan profiteren met online marketing. Je ziet tevens het effect van corona op de zoektrend, waar in 2020 toen corona net uitbrak ongeveer 25% minder werd gezocht naar wintersport en daaraan relevante termen, was dit in 2021 weer 30% lager dan in 2020. We zaten destijds nog in lockdown.
Een dubbele zoektrend op het gebied van wintersport. Enerzijds de jaarlijkse pieken, anderzijds de dalende trend door het coronavirus.
Gerelateerde zoekopdrachten en onderwerpen
Het voordeel is dat Google Trends ook gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten laat zien. Dus als je een zoekwoord invult dan zal je nog meer gerelateerde zoekopdrachten kunnen inzien die erop lijken. Als we bij wintersport blijven zien we op basis van de afgelopen 12 maanden dat veel mensen op zoek zijn naar informatie over wintersport 2022. Verder werd er ook veel gezocht naar wintersport corona, logischerwijs om informatie te vinden of wintersport mogelijk is met de coronamaatregelen.
De hardst gestegen zoekwoorden het afgelopen jaar op het gebied van wintersport.
Conclusie
We gaven je zojuist een aantal manieren over hoe je een SEO zoekwoordonderzoek kan doen. Echter, iedereen heeft een voorkeur voor zijn eigen tool en methoden. Wist je dat er duizenden online marketing tools zijn en dat er dagelijks nieuwe bijkomen? Je komt erachter wat voor jou werk door het gewoonweg uit te proberen. Vrijwel alle tools hebben trials waarin je de tool bijvoorbeeld 30 dagen kunt uitproberen. De SEO-tools zijn hoe dan ook een belangrijk instrument voor je SEO-strategie. Door de beste zoekwoorden te onderzoeken en vinden gaat jouw site in zijn geheel beter scoren in de zoekmachines wat je indirect klanten oplevert.
Hulp nodig van een nuchtere en betaalbare SEO-expert? Leg ons jouw vraagstuk voor en wie weet kunnen we jou wel naar de top helpen. Je kunt ons ook vragen om enkel een simpel, of zeer uitgebreid zoekwoordonderzoek uit te voeren. Vaak ontvang je dezelfde dag nog de resultaten.