Conversie optimalisatie voor Google Ads
In het huidige mediatijdperk is de marketeer een jager en de potentiële klant de prooi welke zo snel mogelijk binnengehaald moet worden. In het oerwoud dat internet heet is zoekmachine marketing een essentieel onderdeel geworden van de marketingmix. Maar hoe zorgt u er nu voor dat u door middel van Google Ads zo veel mogelijk potentiële klanten naar uw website trekt? Hoe wordt u een jager met de juiste kudde klanten in het vizier?
Elke zelfgerespecteerde marketeer weet wat Google Ads is, doet en inhoudt. Stel: u heeft al een tijd diverse Google Ads campagnes lopen. Maar uw wilt, logischerwijs, meer conversies eruit halen. Hieronder wat zaken waardoor u dit kunt realiseren.
Advertentie planning
Bij het plaatsen van een Facebook-advertentie kijkt u naar de beste tijd en dag van de week om dit te doen. Waarom doet u dit dan niet bij Google Ads? Afhankelijk van uw doelgroep is het in Google Ads mogelijk om meer of minder te bieden op uw advertentie in een bepaald tijdsblok.
Voorbeeld: U bent een reisorganisatie en weet dat conversie via Google Ads vaak plaatsvindt s’avonds en in het weekend. De oriëntatiefase van een vakantie boeken begint echter al in de middag. Door advertentieplanning is het mogelijk om voor de zoekopdrachten in de avond en in het weekend meer te bieden dan s’middags. Hierdoor stimuleert u conversie op de momenten dat dit het meest rendabel is, en bent u door de aanwezigheid in de oriëntatiefase Top of mind bij uw potentiële klant.
Locatie bieding
Location, location, location! Het kan nog wel eens verassend uitpakken: binnen campagnes een aantal plaatsen en/of provincies selecteren waar u meer op wilt bieden. Het is wel uiteraard de bedoeling dat u dit niet lukraak doet, maar op basis van data. Deze kunt u halen uit Google Ads, Google Analytics of betaalde software zoals Optmyzr.
Remarketing
Heeft u al aan remarketing gedacht? Rumor has it: 98% van uw websitebezoekers converteren NIET. Remarketing is een prachtige manier om een potentiële klant na het bezoeken van uw website digitaal te achtervolgen en ervoor te zorgen dat zij overgaan op actie (lees: converteren, geld uitgeven, contactformulier invullen).
Hoe werkt het?
U bent op zoek naar een nieuwe broek en bekijkt daarvoor website X. Na het scrollen door de diverse broeken blijft u even hangen op de detailpagina van een spijkerbroek. U twijfelt na het zien van de prijs, klikt de pagina weg. U bent nog steeds aan het surfen op het web en wat ziet u: rechts een banner met daarin de broek die u zojuist heeft bekeken op website X. U klikt erop en de broek is binnen een paar minuten besteld.
Landingspagina optimalisatie
Een landingspagina is meer dan enkel de ontvangst op uw website vanuit Google Ads. Het is de eerste stap naar conversie, het eerste cruciale beeld van uw dienst/product/organisatie en mede bepalend voor uw kwaliteitsscore in Google. Het is dus zeker de moeite waard om uw landingspagina’s regelmatig onder de loep te nemen en waar mogelijk te optimaliseren.
Dynamische advertenties
Men neme: een URL-set, een aantal advertenties en géén zoekwoorden om te targeten. Dynamische advertenties zorgen ervoor dat uw Google Ads advertentie automatisch wordt gematcht bij bepaalde zoekwoorden door middel van de content op uw website. Is het uiteraard wel noodzaak dat u een goede website heeft met juiste (SEO) teksten. Er zitten een aantal grote voordelen aan het toepassen van dynamische advertenties:
- U behaalt veelal een betere kwaliteitsscore in Google;
- Uit casestudies blijkt dat door dynamische advertenties veelal een conversiestijging van 15% wordt gegenereert;
- Google vindt zoekwoorden buiten uw standaard campagnes;
- Lage CPC’s.
Testing, testing…
Goede Google Ads advertenties worden niet binnen 1 uur gebouwd. Het vereist testen, vergelijken en met name: vallen en opstaan. Door het toepassen van A/B testen kan voor u zeker hogere ROI worden gerealiseerd:
- Test minimaal 2 advertenties per advertentiegroep;
- Presteert een advertentie slecht (lees: heeft het een slechte conversiepercentage in verlijking met de rest)? Klinkt logisch maar het moet gezegd worden: onderbreek hem dan;
- Let bij het testen op hoge CTR, lage Bounce Rate en hoge Conversion Rate.
Google Ads en Google Analytics zijn partners in crime als het gaat om meten en vergelijken. Meten is weten! Er zijn talloze manieren om uw Google Ads campagnes te meten en optimaliseren.
Wilt u hulp bij het optimaliseren van uw Google Ads of bij het straten met zoekmachine adverteren? En heeft u wel trek in een hogere ROI? AdWolves staat altijd klaar om u bij te springen waar nodig. Neem gerust contact op voor meer informatie.